Praca Hybrydowa

Czy zostanie z nami na zawsze i jak radzić sobie z budowaniem zaangażowania na odległość.

#pracazdalna #pracahybrydowa #HR 2.0 #motywacjapracownikow #onboarding

Z artykułu dowiesz się jakie wyzwania czekają działy HR, jakie są oczekiwania pracowników i co można zrobić, aby je spełnić teraz i w przyszłości.

Praca hybrydowa – jak się tutaj znaleźliśmy?

Rok temu, przeglądając oferty pracy można było znaleźć ogłoszenia, które zachęcały potencjalnych kandydatów, oferując dzień pracy zdalnej tygodniowo, lub np. 50 dni pracy zdalnej do wykorzystania w ciągu roku. Ile było tych ogłoszeń? Niewiele, garstka.

 

Często się o nich słyszało, bo nagłaśniały je firmy pokazując swoją elastyczność w podejściu do zatrudnienia, a tym samym w celu budowania wizerunku jako atrakcyjnego pracodawcy. Mało kto ufał pracownikowi, że wykonuje swoje obowiązki będąc w domu, a jeszcze mniej potrafiło zarządzać skutecznie w takim modelu.

 

I nastała pandemia. Kto mógł – został oddelegowany do pracy z domu. Na starcie wszyscy zachłysnęliśmy się pracą zdalną. Poznawaliśmy nowe sposoby komunikacji jak Teams czy Zoom, zaczęliśmy wykorzystywać systemy do nauki zdalnej, w smarfonach pojawiły się nowe aplikacje, do tego webinary oraz kilka spotkań on-line codziennie. Niewątpliwie technologia pomogła nam dalej wykonywać swoje obowiązki. Wg autorów raportu Polski Biznes w sytuacji pandemii* Początkowy entuzjazm zamienił się w normalność. Ostatnio jednak widać coraz częstsze oznaki znużenia. Ludzie potrzebują się spotkać, porozmawiać bezpośrednio. Kontakt jest konieczny.

 

„Choć przed pandemią
marzyli o pracy zdalnej,
część chce wracać do biura
i musieliśmy narzucić limity.
W przyszłym tygodniu
pracownicy organizują
(oddolna inicjatywa) jakąś
straszną integrację. Nie
mam narzędzi by im tego
zabronić. Ale widać, że oni
potrzebują już się zobaczyć.
I tyle.”

*Prof. Krzysztof Obłój, dr hab. Mariola Ciszewska-Mlinarič, mgr Tadeusz Milancej, dr Piotr Wójcik (Akademia Leona Koźmińskiego), dr Aleksandra Wąsowska (UW).

Zabawa na portalu LinkedIn, która deklaratywnie zbierała dane o preferencjach pracy w przyszłości także pokazuje, że praca hybrydowa i zdalna jest bardzo mocno pożądana przez pracowników. 144 000 głosów na pracę zdalną i hybrydową vs 15 000 na pracę w biurze. Przewaga jest gigantyczna.

Praca zdalna problemem dla działów HR?

 

Wg autorów powyższego raportu, działy HR, zarządzający personelem czy sami pracownicy stoją przed trzema głównymi wyzwaniami:

  1. Gdzie kończy się strefa publiczna, a zaczyna prywatna. Pracownicy będąc na video-callach widzą wnętrza mieszkań innych osób, niejako wpuszczając ich do siebie. Nie tylko widzimy, ale i słyszymy odgłosy domu i domowników
  2. Firmy nie potrafią zarządzać zdalnie. Firmy, które przed pandemią pracowały w modelu hybrydowym, dzisiaj radzą sobie równie dobrze jak przed. Te które tego nie robiły uczą się teraz jak rekrutować, szkolić czy wynagradzać na odległość. Nie wyodrębnił się profil pracownika czy managera, który idealnie pasuje do pracy zdalnej, stąd tym większa trudność przed jaką stoją działy HR.
  3. Praca hybrydowa pozostanie. Pokochaliśmy pracę zdalną, ale potrzebujemy kontaktu. Praca hybrydowa, wcześniej prawie biały kruk benefitów dla pracownika, stała się dobrem powszechnym i z taką potrzebą pracodawcy muszą się oswoić.

CZY TECHNOLOGIA POMOŻE FIRMOM PO RAZ DRUGI? WITAMY W ŚWIECIE HR 2.0

 

Tak jak przestaliśmy wzbraniać się przed użyciem  technologii do pracy zdalnej i spełniać potrzeby pracowników, tak być może nastał czas na wykorzystanie nowoczesnych technologii w zarządzaniu personelem w pracy hybrydowej.

Już dzisiaj istnieją dedykowane rozwiązania mogące wspomóc działy HR w odnalezieniu się w nowym otoczeniu. Platformy on-line, bo o nich tutaj mowa, mogą skutecznie przenieść firmy z zarządzania bezpośredniego personelem na zarządzanie zdalne.

WannaBuy jest typowym rozwiązaniem HR 2.0.

 

Potrafi skupić wszystkich pracowników w jednym miejscu, może pełnić funkcję platformy e-szkoleniowej, przenosi w świat wirtualny tzw. small-talk przy kawie, pozwala rzucać wyzwania zespołowi. Jest narzędziem, które integruje, czy umożliwia swobodne zarządzanie wynagrodzeniami i funduszami pracowniczymi. All-in-one. Tego typu rozwiązania powodują dużą oszczędność czasu dla pracowników HR. To tylko kwestia czasu, kiedy również działy human resources, po działach sprzedaży czy marketingu, przesiądą się na programy wsparcia w zarządzaniu procesami.

 

 

Co HR zyska korzystając z dedykowanej
platformy WWW

 

Zaangażujesz pracowników w ciekawe projekty

Zastanawiasz się, jak zaangażować pracowników do wspólnego działania? Szukasz inspiracji, a najlepiej gotowych narzędzi? Na platformie WannaBuy znajdziesz rozwiązania stworzone przez ekspertów HR, trenerów, praktyków rozwiązań well-being. Większość osób chętnie zgłasza się do uczestnictwa w projektach CSR, w których mogą zrobić coś wspólnie dla wyższego celu, czy pomóc innym osobom, organizacjom. Platforma pozwala w łatwy sposób zarządzać takimi przedsięwzięciami i informować na bieżąco wszystkich o tym, jak ich aktywności przekładają się na wyniki wspólnych działań.

 

Stworzysz wyzwania dla pracowników

W większości przypadków projekty związane z wyzwaniami tworzone są jako wyzwania sportowe. A co z osobami, które nie uprawiają sportów? Stwórz wyzwanie związane z czytaniem książek, gotowaniem, czy konkurs na najciekawsze zdjęcie z wakacji. Każdy znajdzie coś dla siebie, co pozwoli zaangażować więcej pracowników do wspólnej zabawy i jeszcze głębszej integracji.

 

Skomunikujesz się z nimi w interesujący sposób

Chcesz przeprowadzić ankietę wśród pracowników, zorganizować quiz czy ogłosić w ciekawy sposób newsy firmowe? Przygotuj tylko tekst i skorzystaj z przygotowanych rozwiązań, aby szybko zrealizować swoje pomysły.

 

Pozwolisz lepiej poznać się ludziom

Dobrze zaprojektowana platforma dla działu HR powinna być użyteczna dla pracownika (user friendly), tak, by sam chętnie się w niej rejestrował i często z niej korzystał. Dzięki wyświetlanym informacjom na głównym wall-u (wygląd zbieżny z Facebook) wszystkie komunikaty znajdują się pod ręką, więc można łatwo dowiedzieć się co dzieje się w firmie. Przeniesiony small-talk przy kawie do on-line’u? Nic nie zastąpi spotkania bezpośredniego, ale z pewnością platforma www pomoże być na bieżąco z przedsięwzięciami firmy.

 

Pomoże wprowadzić nowego pracownika (zdalny on boarding)

Dzięki materiałom zgromadzonym na platformie, już od pierwszego dnia nowy pracownik może poznawać kulturę organizacyjną firmy. Wpisy innych pracowników pokażą czym interesują się koledzy i koleżanki, a aktywne wyzwania i uczestnictwo w nich pozwoli szybciej zintegrować zespół, także na odległość. Platforma to także miejsce, gdzie można przechowywać podstawowe informacje o firmie, jej misję czy założenia dla danego stanowiska.

 

Jak długo trwa wdrożenie?

 

Może wydawać się, że obsługa takiej platformy to czasochłonny proces. Nic bardziej mylnego. Platforma
ma przejąć od nas i zautomatyzować wiele procesów, które do tej pory robiliśmy ręcznie, a dodatkowo
otworzyć nam wiele nowych drzwi do interesujących projektów HR, które od razu możemy wdrożyć
w swojej organizacji.

Na początku pandemii pojawił się post, który zyskał dużą popularność.

Kto prowadzi w twojej firmie transformację digital? CEO / CFO / Covid19?

 

Wszyscy uprzednio mówili o potrzebnej zmianie. Tylko najbardziej zdeterminowani, świadomi lub zorganizowani wdrożyli zapobiegawczo rozwiązania digital.

 

Aż w styczniu 2020 pojawił się czarny łabędź na światowych rynkach i zweryfikował przygotowania firm do działań zdalnych.

 

Nie dajmy się zaskoczyć. Już czas, aby firmy rozpoczęły transformację digitalową także w swoich działach Human Resources.

 

PRACA HYBRYDOWA. HR 2.0